Autostrada lui Arturo Ui trebuie oprită

Autostrada suspendată la care Sorin Oprescu nu vrea să renunțe este un act de demență urbană soră cu nebunia care a distrus Germania și Europa la jumătatea secolui trecut. De aici legătura cu Bertolt Brecht și „Ascensiunea lui Arturo Ui”.

Și am să dau două exemple din orașe care au făcut aceeași greșeală și au plătit scump pentru a o remedia.

În anii 50-60 ai secolului XX, Bostonul s-a trezit traversat de o autostradă interstatală, suspendată. Pentru că cetățenii s-au opus din răsputeri, doar partea nordică a orașului a avut parte de autostrada suspendată John F. Fitzgerald Expressway, în partea de sud a orașului autoritățile fiind obligate să bage monstruozitatea pe sub pământ. În partea de oraș străbătută de autostrada suspendată au apărut, încet-încet, problemele. Clădirile s-au deteriorat și au fost părăsite de către locatari din cauza zgomotului și a noxelor. În locul lor s-au mutat oameni mai săraci și mai puțin pretențioși. Și mulți infractori. Criminalitatea a crescut nestânjenită la umbra autostrăzii suspendate. Proprietățile au decăzut și mai mult. Partea orașului prin care autostrada trecea pe sus a devenit, în timp, nefrecventabilă. Artera era numită „the Distressway” sau „celălat monstru verde”, pentru că mai aveau și o parte de stadion vopsită cu aceeași culoare. În fine, la un momentdat n-au mai rezistat și au dărâmat măgăoaia suspendată, băgând-o pe sub pământ și înlocuind-o cu o zonă verde care a redat culoare în obrajii scorojiți ai nordului Bostonului. Redarea demnității acelei părți de oraș distrusă de autostrada suspendată a durat între 1990 și 2000 și a costat peste 10 miliarde de dolari.

Seul. Prin mijlocul orașului trecea până în 1968 un curs de apă numit Cheonggycheon. În 1968 a fost deviat și i-a luat locul o autostradă suspendată, finalizată în 1976. Ca și în Boston, la umbra autostrăzii n-a mai crescut nimic, totul s-a ofilit, criminalitatea a crescut. Abia în 2003 a început refacerea cursului de apă, după dărâmarea autostrăzii suspendate, pentru că era în pericol sănătatea și bunăstarea Seulului. Distractția a costa peste 281 de milioane de dolari, fiind vorba despre aproximativ 6 kilometri de autostradă dărâmată și de reconstrucție. Proiectul este considerat un succes, iar dărâmarea autostrăzii suspendate este privită drept o binefacere pentru oraș.

Sunt două exemple de orașe care au făcut în anii 60 ai secolului trecut greșeala pe care vrea să o facă în secolul ăsta Sorin Oprescu. Nu doar că autostrada suspendată a medicului megaloman va costa mult și va urca inițial prețurile în anumite zone, spre profitul unor amici, dar va distruge mai apoi partea de oraș pe care o va traversa. Dup zeci de ani ne vom da seama de prostie și o vom dărâma, cu alte costuri uriașe, dar Oprescu nu va mai fi atunci ca să-i putem arunca bucăți de autostradă în geam. Dacă vă interesează cât de cât Bucureștiul, faceți ceva acum, înainte să dea drumul acestei monstruzități. Când va trece în limuzina inaugurală prin dreptul sufrageriei voastre, va fi prea târziu.

PS: Nu se fac autostrăzi suspendate care să treacă prin buricul târgului? Ba da, în India sau China și în alte țări unde nici mediul și nici oamenii nu au o importanță prea mare. În Europa n-o să prea vedeți așa ceva, pentru că oamenii țin la orașele lor.

22 comentarii

  1. Decat sa bage banii in autostrada suspendata mai bine ij baga in metrou. vreau sa merg cu metroul pana la Otopeni.
    eu unu vreaus a merg cu metrpoul pana la otopeni, pana la Valea argesului. si pana la carciuma Humulesti din ferentari.
    Pana acum metroul s-a dovedit cel mai rapid mijloc de transport in Bucuresti.
    in plus este ietin !
    mai ieftin ca benzina…

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Da, recunosc cinstit ca e cel mai concis si corect cometariu referitor la ce se intampla acum in orasul meu adoptiv, eu traind primii 18 ani in Galati. Si chestia e ca urmatorii 15 m-au facut sa-mi pese. N-am inteles parcarea de la Universitate, cand cea de sub Inter e mai tot timpul goala, n-am inteles chestia aia cu axa care trece prin Buzesti, nu inteleg de nici un fel cum o sa arate autostrada pe la Piata Presei, Poligrafiei, una dintre putinele zone care arata ok si e inca verde. Ar putea sa mearga la Paris domnul Oprescu, oras care nu are autostrazi suspendate, dar are 300 si multe statii de metrou. Sau ar putea sa mearga la Berlin. Nu inteleg cum omul asta e creditat cu sanse maxime la un nou mandat.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Carnati deghizati in Mosi Craciuni in drum spre Olimpiada pe autostrada suspendata.
    Oprescu sintetizeaza perfect imbecilitatea conducatoare din 90 incoace, impostura, prostul gust si gogomania cu diploma.
    Pare incredibil ça asemenea ineptii sa poata face obiectul unei analize critice.
    Si totusi publicul tinar habar n-are de urbanismul epocii primitive a civilizatiei automobilului atotputernic.
    Asemenea cretinitati s-au facut in putine locuri din lume prin anii 60-70. Pentru romani e inca o prostie si un enorm regres.
    Daca exista oameni care sa creada sincer in balivernele lui Oprescu ma tem ça Romania e intr-un teribil déclin mental.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  4. Ma tem ca Romania este intr-un declin mental permanent. Daca nu ati fi invidiosi sau bolnavi de stomac ati manca si voi un mic ati bea o bere si apoi sa vedeti ce baiat bun este Operescu. Eu zic ca e bun si de presedinte. Daca sintem masochisti sa fim pana la capat si asa viata e scurta, ce sa mai pierdem timpul s-o organizam, sa-i lasam pe altii s-o faca ca daia ii platim.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  5. mint_rubber

    Voi chiar credeti ca o s-o faca?

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • Speram să fie doar o promisiune nerespectată din campanie. Dar omul se încăpățânează și spune sus și tare că vrea neapărat să o facă.

      Răspunde

      Thumb up 0 Thumb down 0

  6. Omul e complet smintit, smecher de 3 lei ,e sigur ca vrea dar stie ça nu are destul bani ça sa poata.O sa simuleze ceva un fel „colac pe centura” in preajma alegerilor.
    Si atat.
    Ati vazut de 20 de ani ceva terminat in Romania in afara de ce era bun inainte de 90?
    Si nu era mult…
    Daca bucurestenii vor accepta toate balivernele astea inseamna ça asta merita.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Da domnul meu, aveti dreptate, gargaragiul asta e un obsedat caruia nu-i pasa ca orasul asta chinuit va fi distrus de mizeria lui. Imbecilii nostri de primari si consilieri lolcali sunt niste demni urmasi ai lui Ceausescu, care distrug orasele noastre. Macar sa le lase in paragina, poate avem o sansa.

    Bucuresti, oras chinuit. Copiii mei cresc intre betoane si langa barbati si femei care pornesc cu un handicap enorm in viata. Vara fierbe asfaltul. Noaptea ies tinerii la bloc. Sunt nascuti intre 1987 – 1993. Au absolvit toti particulare si traiesc din expediente. Sunt soferi, lucreaza „la mall” sau sunt bodigarzi. Nu sunt degenerati genetic, dar se distrug cu tutun si alcool. Majoritatea au fumat iarba dar macar sunt hotarati sa nu „se intepe”.

    Nu exista locuri de parcare si masinile sunt sparte in fiecare luna. Politistii agresivi de la circa noastra mi-au spus ca deh se invata si hotii sa sparga masini.

    Si gargara asta e obsedat de autostrazi.

    Imi pare rau ca in provincie situatia e dezastruoasa din pdv al slujbelor altfel ne-am muta maine la mine sau la sotie.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Şi oraşul San Francisco a fost „dotat” cu o şosea suspendată, până la cutremurul din 1989. Efectele ei s-au simţit mulţi ani după ce cutremurul a dat de pământ cu ea. Însă asta n-are nici o legătură cu Bucureşti: acolo (la Bucureşti) nu pot avea loc cutremure ca în California de nord şi, în plus, calitatea construcţiilor este net superioară celei din Golden State.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  9. oprescu-un carnat scurtat din lungime de idei marete

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Exemplele sunt proaste, deoarece in acei ani autoturismele si camioanele poluau de 100 de ori mai mult. In plus in viitorul apropiat vor fi masini electrice. Autostrazi suspendate sunt si in multe orase din Germania, dar daca decretati voi ca in Europa nu sunt, ca si cum ati fost voi pe acolo sa vedeti daca sunt sau nu, atunci asa este…. Evident ca suspendatul alterneaza cu subteranul, functie de conformatia zonelor. Ele sunt mascate si antifonate fonic in zilele noastre si de aia nu se vad.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • Porniți de la premisa că doar dumneavoastră ați călătorit în Europa. Și mai porniți de la gândirea că problema ar fi mașinile, când, de fapt, problema este reprezentată de structură în sine. Propun să facem așa: eu vă dau exemplul Vienei, care nu este traversată de o autostradă supendată, al Romei, al Parisului, al Budapestei, al Pragăi, al Belgradului, al Sofiei, al Varșoviei, al Madridului, al Bratislavei, al Atenei, al Rotterdam, al Bruxelles. În aceste capitale, cu ochii mei n-am văzut autostrăzi suspendate care să traverseze orașele. Nici măcar autostrăzi care să traverseze orașele, în general autostrăzile ocolind orașele. Aștept de la dumneavoastră exemple cu orașe europene (capitale ar fi ideal) traversate de autostrăzi suspendate și, mai ales, de autostrăzi suspendate gândite și construite în ultimii 10-15 ani. Și nu vorbim aici de pasaje supraterane menite a ușura circulația, ci de autostrăzi pe care merg camioane de mare tonaj prin mijlocul orașului.
      PS: Puteați spune că exemplele sunt prost alese, că cel care le folosește e prost etc, dar nu puteți spune că „exemplele sunt proaste”. Proști sunt, în general, oamenii. Dumneavoastră ați putea fi o excepție, evident, dar ați putea fi, în același timp, un exemplu.

      Răspunde

      Thumb up 0 Thumb down 0

      • Laisse tomber PAH.
        Les gens aiment écrire des conneries pour contredire. C’est pas mechant mais c’est vrai, c’est con, ou bête…
        Cand Un descreierat ca Oprescu vorbeste de autostrazi suspendate e clar ca trebuie sa te temi; efectiv, e capabil sa strapunga orasul cu mitocanii suspendante desfigurand orasul , atita cat a mai ramas.

        Răspunde

        Thumb up 0 Thumb down 0

  11. cetateanul operat

    exemplele nu sunt proaste…..exemplele e proaste, hic! nu e cazul sa ne agitam, o sa bage oprescu vreo 10 milioane de euro in primul pilon de autostrada, intre timp o sa-i expire al doilea mandat, iar viitorul primar va castiga alegerile promitand ca NU va face niciodata o autostrada suspendata in bucuresti. dar pana atunci vine un cutremur de 5 grade Richter si se darama tot bucurestiul si nu mai avem pe cine peste cine sa suspendam……la fapte domnul operescu! pun pariu ca mai mult de un pilon nu se va construi niciodata din autostrada asta

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  12. Dar poate ca dl.Oprescu sa apucat de ..Gimnastica” iar dupa ce ne-a aratat „saritura-broscutei”,ca „mare -independent al „poporului-psd,Acum pina nu e prea ghiftuit,vrea omul sa …”Faca..Podul „[ca-n bancul ala..cu podul de la Drobeta-Severin..]..P.s. Dle. PAH,ca si in articolele anterioare,sustin ca ..aveti si umor si Dreptate[].!! Ma refer si la.”stadionul ..National,merita oare „fotbalul -actual” ,exclusivitatea stadionului..??!! NU!Fara alte sporturi? Asta e ..Discriminare..Crasa!

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  13. Ai un punct de vedere bine prezentat si argumentat. Nu sunt de acord cu el dar asta nu e asa de important. Una dintre putinele constructii de utilitate publica de dupa 89 se apropie de final: Pasajul Basarab. Am vazut cum unii plang dupa arhitectura zonei, ca e urat, monstruos, etc. Din cate am vazut, au daramat vreo zece case pline de curve si pesti, deh, fauna locala.
    La fel si in zona cinematografului Marna, gemea de infractori, curve, si pesti. Daca nu suntem capabili sa conservam si sa reparam, mai bine daramam, curatam raul de la radacina si facem ceva nou si modern.
    In ceea ce priveste traficul, Bucurestiul are nevoie de o sosea de centura care sa ocoleasca Bucurestiul, si de o retea cel putin tripla de metrou si de trei ori mai multe tramvaie.
    Poate intr-o zi or sa inteleaga si dezvoltatorii imobiliari ca degeaba construiesti blocuri in nord, daca nu ai infrastructura si transport public si lasi sudul si estul in paragina desi au si metrou si tramvai.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • Pasajul Basarab mi se pare o investiție utilă, dar este un pasaj, nu o autostradă suspendată acre să traverseze orașul. De asemeni, lărgirea unor străzi este o necesitate, cum și o șosea de centură viabilă, la nivel de autostradă (preferabil) sau de drum rapid este absolut necesară. Ce contest eu este o construcție suspendată care să traverseze orașul în loc să-l ocolească. Asta povesteam în acest text: că tipul de construcție menționat s-a dovedit a fi falimentar, provocând probleme, iar înlăturarea răului a fost extrem de costisitoare (cel puțin în Boston).

      Răspunde

      Thumb up 0 Thumb down 0

  14. C’est une aberration! Rien que l’étude de faisabilité de cette autoroute suspendue va couter une fortune.
    On ne construit plus nulle part en Europe ce genre d’ouvrages urbains dédié à la bagnole.
    En Asie, et particulièrement en Chine où l’explosion urbaine atteint son paroxysme (voir les bouchons qui ont duré une semaine à la fin de l’été dernier dans la région de Pékin) on pratique ce genre d’aménagement d’un autre âge. D’ailleurs ce sont les Chinois qui devraient la construire cette autoroute bucarestoise.
    De grâce, il existe des architectes, urbanistes éclairés, faisons appel à eux. Il a d’autres solutions.
    Et améliorons l’attractivité de la capitale au lieu de l’enlaidir. Elle n’en a malheureusement pas besoin…

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  15. Ce s-a intamplat la Boston se discuta aprins in Toronto: geniallii de acolo au contruit o autostrada suspendata (Gardiner Expressway) fix prin buricul targului. Acuma lumea si-a dat seama arata ca naiba (nu se mai vede lacul) si are vrea sa scape de ea dar nu au fondurile necesare sa repare prostia din anii ’60. http://en.wikipedia.org/wiki/Gardiner_Expressway

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Doru Dascălu

    Românul nu s-a vindecat incă de racila implementată de comunism timp de 50 de ani.Ce rămăsese pentru român, doar constatarea şi câteodată critica, dar încurajată de partid.Se continuă cu brio de către majoritatea, mai ales de cei ce au o brumă de carte, dar şcoala dă doar diplomă, inteligenţă ba.Iar strada şi traiul în România îţi dau tupeu şi şmecherie.Pentru că trebuie să fii un erudit-prost din naştere-care să nu vezi simplitatea rezolvării traficului bucureştean, acesta să fie cât de cât acceptabil, până vor exista soluţii mai sofisticate.Dacă nu eşti idiot ştii că nu iarba crează zonă cu verdeaţă, ci copacii.Pentru că ei eliberează oxigen.Păi atunci să asfaltăm locurile de lângă blocuri, să lăsăm copacii, vopsim asfaltul verde şi desenăm pe el „flocirele”(sic) pentru nostalgiile ţăranilor aduşi de Ceauşescu la oraş şi să parcăm maşinile să nu le mai lăsam pe stradă.Rămânând liberă strada, ce facem cu ea?!Păi mutăm linia de tramvai la nivelul solului pe banda I şi automat dintr-o stradă cu un singur sens pe mers, avem o stradă cu 3 sensuri.E logic şi simplu, fără costuri mari.Spune-le bucureştenilor că pot să-şi facă parcarea lângă bloc, pe locul de iarbă, dar interzis tăierea copacilor şi 80% dintre ei îşi asfaltează pe banii lor locul de parcare.Astea sunt soluţii concrete, nu abureli de doi lei şi discuţii de cacao, sau frecţii la un picior de lemn cu cine e mai deştept decât cine.Nu am nimic contra omului prost, am foarte mulţi buni prieteni de ăştia săraci cu duhul, dar mă apucă tembelizarea când văd prostul la conducere.Am văzut suficient la comunişti cum prostul dacă dădea din gură era pus şef.Aşa că 21 decembrie 1989, ăsta a fost unul motivele care m-au dus la Inter în faţă.Pentru mine comunist=cretin.Dar dacă stau şi „cujet”, parcă aceiaşi literă o are şi sistemul actual.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

Adaugă reply - Doru Dascălu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.