Cum să conduci economic (versiunea mea)

Am citit cu mare aviditate și cu deosebit interes de profan textul școală al domnului Cristian Francisc Dorombach despre condusul economic. Domnul Dorombach fiind un cunoscut specialist auto (chiar pe plan internațional), despre care am mai scris cu admirație aici, sfaturile domniei sale sunt neprețuite. Am reținut importanța influența deosebită a muzicii pe care o asculți asupra consumului, am notat cât de mult contează să ai în mașină sucuri, apă și o companie plăcută și foarte multe alte lucruri. Totuși, căci oameni suntem, domnul Dorombach nu a epuizat toate sfaturile utile pentru a obține trafic de pe urma consumului redus un consum redus la volanul mașinii. De aceea îmi permit să adaug și eu câteva constatări empirice, făcute de mine însumi pe pielea mea și pe cea a scaunelor din mașină de-a lungul timpului. Îmi cer scuze pentru lipsa de precizie, dar, până la urmă, nu sunt om de știință și nici experiența mea de șofer nu este chiar atât de mare. Totuși, sper să vă ajute și umila mea contribuție la biblia condusului economic pe care a început să o scrie domnul Dorombach.

Muzica din mașină
Acest aspect a fost abordat și de către idolul meu, dar aș putea adăuga unele mici observații valabile pentru automobilele care nu au „USB built-in”. Astfel, dacă aveți doar USB built-out sau CD player, sau doar mufă de iPod, sau CD changer, sau casetofon, pentru a obține rezultate notabile în arta condusului economic trebuie să depuneți eforturi suplimentare. Studii efectuate de oamenii de știință britanici, combinate, după cum spuneam, cu observațiile proprii, duc la următorul rezultat absolut neașteptat:

– Muzica electronică modernă, house-ul, trance-ul și muzica de club – ascultată de pe CD, în format necompresat de tipul WAV sau AIFF – duce la scăderea consumului cu până 0,5 litri la suta de kilometri. De altfel, formatele audio necompresate (WAV, AIFF, AU etc) sunt mult mai economice, pentru că playerul nu va folosi energie suplimentară pentru a le decompresa, consumând, astfel, mai puțin combustibil.

– Este recomandat, pentru un condus economic, să ai instalat un subwoofer puternic în partea din spate a mașinii. De asemeni, dacă se poate, sistemul audio trebuie setat pe bași în exces. În plus, sunt de preferat bucăți muzicale interpretate de SNAP sau MC Hammer („U Can’t Touch This”, cel mai bine). Asta duce la o scădere a consumului cu 0,15 litri la suta de kilometri. Dacă aveți posibilitatea de a pune „The Power” a lui SNAP în Buclă, economia crește până la 0,193 litri la suta de kilometri, deoarece aveți posibilitatea de a rula cu motorul oprit în curbe și, mai ales, în rampă.

– Nu în ultimul rând este foarte importantă muzica pe care o ascultați atunci când mașina staționează. După ce opriți motorul, dați drumul la Thiesto, la maxim. Acest lucru duce la economii și de până la 2 litri la fiecare sută de kilometri parcursă atunci când mașina staționează. Ceea ce nu este de colo, zic eu.

Cum te îmbraci pentru un consum redus
Este foarte important ce haine porți, în funcție de cilindreea mașinii și de tipul de combustibil folosit:

– Până în 1.000 cmc benzină: haine strânse, pe corp, eventual strech. Culoarea trebuie asortată cu cea a mașinii: la mașină albă ai nevoie de haine cu sclipici, la mașină neagră trebuie să porți o culoare complementară, iar dacă ai mașină CMYK este obligatoriu să porți galben, Consumul scade cu până la 1 litru la suta de kilometri.

– Până la 1.000 cmc diesel: haine bej pentru motoarele noi, cu injecție multipunct, și haine fucsia pentru motoarele mai vechi, care scot fum și sunt zgomotoase. Consumul scade cu aproximativ 0,45 litri la suta de kilometri.

– Între 1.000 și 2.000 cmc, benzină și diesel: cele mai economicoase haine din punct de vedere al consumului sunt cele de la Zara, H&M, Secuiana, Tatăl & Fiul. Dacă doriți economii mai mari de 0,23 litri la suta de kilometri, aceste haine trebuie asortate cu lenjerie intimă de la Victoria’s Secret pentru bărbați și boxeri de la Botezatu pentru femei.

– Peste 2.000 cmc, benzină sau diesel: nu mai contează firma sau croiala. Important este să aveți pe dumeavoastră, atunci când conduceți economic, haine negre. Acestea pot subția consumul chiar și cu până la 0,07 litri la suta de kilometri.

Concluzii
Sper că aceste umile sfaturi le completează pe cele ale lui Cristi, deși recunosc faptul că eu sunt abia la început. Aștept, chiar, feedback de la voi, să-mi spuneți care dintre metode a funcționat mai bine.

Dacă vă interesează, cu adevărat, să obțineți un consum redus de carburant la drum lung, urmați câțiva pași simpli: aveți grijă ca presiunea în pneuri să fie cea indicată de către constructor în funcție de încărcarea mașinii și tipul de drum; nu încărcați mașina inutil; folosiți cu moderație aerul condiționat; conduceți lin, fără să bruscați mașina; nu sub-turați și nu supra-turați motorul; încercați să conduceți cât mai mult la un nivel al turațiilor apropiat de cel la care mașina ajunge la cuplul maxim (da, la asta folosește să știți la câte turații atinge mașina dvs cuplul maxim de x Nm); renunțați la elementele decorative care dăunează coeficientului aerodinamic proiectat de constructor (zarurile de pluș și CD-ul nu se pun, fiind în interior). Ar mai fi, dar pe astea mi le amintesc acum dintr-un text scris de Titi Aur în urmă cu câțiva ani.

4 comentarii

  1. Din păcate astfel de oameni au drept de vot. Urmăresc blogul pentru că uneori scrie ceva cât de cât interesant.
    Problema lui e limba română. De fapt nu e problemă, pentru că nu o stăpâneşte deloc. Logica propoziţiilor lui nu există, câteodată mă strofoc vreo (sau vre-o cum scriu experţii azi) cinci minute să înţeleg ce scrie.
    Din păcate astfel de oameni votează. Pfff, am mai scris asta, voiam să zic că astfel de oameni au carnet. Şi pe deasupra se cred formatori de opinie, blogări, SEO-experts, tsunami-experts, politica-experts ş.a.m.d.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

    • Mie mi se pare un tip de treabă. De fapt chiar e, dar l-am cunoscut și neintermediat de blog. Ești mult prea drastic refuzându-i dreptul de a vota sau de a conduce. Piticu chiar e OK atâta vreme cât nu vrea să fie guru al blogosferei. Iar textul ăla este scris pentru trafic. Pe mine m-a inspirat, ceea ce, din punctul meu de vedere e ok. Dacă era scris de oricine altcineva, nici nu-l băgam în seamă. Oricum, trebuie să recunoști că un USB built-in înseamnă foarte mult la o mașină.

      Răspunde

      Thumb up 0 Thumb down 0

  2. normal Patrick.

    It`s all about confort. Acele mici chestii care fac diferenta si nu te mai fac sa fii frustrat la volan si sa pleci in tromba. Bine aici sunt oameni si oameni, dar fiecare dintre astia are o marja. Pentru aia era articolul.

    A … e bine ca mi-ai prins ideea, ca din tweet ma speriasem :)

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Pai eu nu l-am cunoscut, dar iti dau dreptate: omul pare de treaba.
    Dar cum electricianul nu se baga la mecanica, gradinarul nu se baga la operatii pe creier, asa si el n-ar trebui sa vorbeasca despre condus.

    Am vazut destule filmulete in care el, gurul soselelor, incalca orice regula de circulatie, urla si tipa ca mircea badea (cu litere mici) sau ca dan negru. Probabil ar avea mai multa logica articolele despre IT. Strict.

    Dap, uite ca trebuie sa-mi iau un player cu USB integrat. Iti dau dreptate, e un must have.
    Repet, blogul lui nu-l pot compara cu al defunctului #haded sau al spammerului blogatu. Are si articole interesante, dar in marea majoritate a timpului da elegant cu bata-n balta. Logica lipseste cu desavarsire din toate articolele, trebuind sa citesc de zece ori articolul ca sa-l inteleg.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.