Infimia™

Mie mi-a plăcut campania la Rom făcută de McCann Erickson (sper că măcar la unii dintre voi merge mai bine site-ul). M-am distrat făcând un exercițiu de imaginație și încercând să ghicesc a cui a fost ideea. Botzi mi-a spus că a fost realmente o muncă de echipă. Nu mă gândisem la asta:). Cum spuneam, însă, mi-a plăcut campania, chiar dacă n-o consider campania anului. După criteriile mele campaniile anului sunt altele și vin tot de la McCann, dar despre asta voi vorbi altă dată.

Am fost mirat, însă, când am citit despre rezultatele obținute online de campanie. Nu mi s-a părut mare lucru. 55.000 de unici în prima săptămână a campaniei, atunci când s-au aruncat în joc foarte multe GRP-uri, mi se pare infim. Am înțeles, tot de la Botzi, că în acel articol nu sunt povestite chiar toate rezultatele și că nu apare Facebook, cu 10 grupuri, la care au aderat aproape 100.000 de oameni. S-ar putea să fie mult pentru o campanie comercială, dar eu nu mă pricep la Facebook, așa că nu mă avânt. Nici nu sunt prea impresionat, însă. Dar mă așteptam la niște cifre muuult mai mari de la o campanie care a avut o asemenea expunere TV.

Am înțeles, însă, ceva mai bine cum se măsoară succesul în online când am văzut acest articol de PR. Agenția de Vise și Q2M au obținut 40.000 de vizualizări, într-o lună, pentru un clip care, după propriile lor spuse, a fost preluat de AFP, Reuters, Euronews, o mare parte a presei franceze etc, etc. 40.000 de vizualizări pe Daily Motion, că pe Youtube cea mai vizionată variantă n-avea nici măcar 16.000 duminică seară. Iarăși, lucrurile au fost prezentate drept un mare succes.

Într-un fel e bine că astfel de rezultate sunt prezentate drept mari realizări. Așteptările advertiserilor vor fi setate la un nivel scăzut și vor plăti bine pentru puțin. Oare? Ar trebui ca primele 10 bloguri deservite de Standout să ruleze minim 2 milioane de euro anual, ceea ce este departe de cei 300.000-450.000 de euro estimați de BR 2009. Pe de altă parte este destul de rău. Tot pentru că advertiserii sunt induși în eroare. Până se vor prinde că Facebook și Twitter nu „mișcă paleții”, cum plastic se exprimă salesmanii de modă veche, vor fi apucat să cheltuie fără rost o grămadă de bani.

În acest moment, singurele campanii de EFFIE care se fac și se pot face pe net sunt cele pentru magazine online. Campania pentru Rom este una de imagine, e drept, și cu un caz bine scris s-ar prea putea să obțină un premiu la EFFIE anul viitor. Dar asta nu înseamnă că este cu adevărat semnificativă online, ci că este chior în Infimia™, țara orbilor din marketing și comunicare, care se mulțumesc ușor cu foarte puțin.

Mai trist e că, dacă se va mai face vreo ediție a RoNewMedia Awards, prostia aia cu Sarko va câștiga în fața campaniei pentru Rom. Și ar fi păcat, pentru că Rom deschide, totuși, niște drumuri, în timp ce Sarko vs Gipsy nu face decât să panseze orgolii și să încerce să vândă incompetențe.

10 comentarii

  1. money quote: „Până se vor prinde că Facebook și Twitter nu „mișcă paleții”, cum plastic se exprimă salesmanii de modă veche, vor fi apucat să cheltuie fără rost o grămadă de bani. ”
    nu mai spune la nimeni.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. hai ma, uite aici ..

    btw, maine intentionam sa cumpar publicitate pe facebook. sa vedem 😉

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  3. zoso, nu mai spun.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  4. sa nu te auda buddha ca denigrezi facebookul, ca te-ai ars

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  5. Arhi, eu nu pot denigra, căci am spus că nu mă pricep.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  6. `ai ma! A agregat omul acolo tot: likes, share, comments, numai sa ii dea 13.000. Vrea dailymotion/piata franceza sa se bata cu Inna, vrea piata romaneasca sa traga o ocheada la Taxi cu cele doua cuvinte care a fost lansat cam in acelasi timp. Melodia are 13.000 de like si a batut lejer milionul de vizualizari agregate pe youtube fara scenarita si un follow up gen „artistu’ e genial si neinteles de fani si punditi”

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  7. Majoritatea campaniilor social de la noi sunt de branding sau PR.

    Foarte putine intra in zona de ~miscatoarea de paleti~.

    Daca dai, de exemplu, 50% reducere pentru orice fan Facebook la shaorma ta(pe comanda online si livrare acasa in 30-40 min), eu zic ca misti ceva.

    E o chestiune de obiectiv, zic.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  8. Problema e că nu mişcă paleţii dar cel puţin n-ar trebui să se descurajeze doar din cauza asta. Ştiu că cifrele sunt mici şi par infime aşa cum spui, dar eu una nu aş subestima puterea comunicării de brand. În esenţă ceea ce face Rom mi se pare OK pentru că am încredere in McCann (sau poate doar vreau să am încredere) şi client: Rom ca un produs autentic românesc. E un fel de raison d’etre al brandului şi „asta ştie să facă”dacă pot să mă exprim aşa. Ideea de capul ei n-o să mişte paleţi, dar ar putea să se asocieze cu alte lucruri care se leagă de acest raison d’etre al lor: de a fi şi de a părea un brand autentic românesc. În ceea ce-i priveşte, au o bază de date (sau fani) destul de valoroasă căreia ar putea să comunice acum dacă vin cu o idee derivată din conceptul de „autentic românesc”.

    De acord însă că numelere nu spun nimic acum, dar dacă continuă în ritmul ăsta ar putea să se traducă în alte lucruri care îi gâdilă pe oamenii din publicitate: brand recall, top of mind, ataşament emoţional şi restul (nu am timp să le menţionez acum dar sunt sigură că ştii la ce mă refer)

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  9. „Până se vor prinde că Facebook și Twitter nu “mișcă paleții”.

    Dar blogurile misca ceva? Nu intreb retoric sau ironic, chiar sunt curios ce studii s-au facut in sensul asta.

    Si blogurile si fb sau twitter misca cateva ceva, dar cat? Ideea acceptata aproape unanim e ca tot blogul ramane de baza, dar dupa ce criterii sau studii afirmam asta? Doar ca am mai multi unici pe blog?

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  10. Marketosaurus, nu exista date foarte serioase despre piata blogurilor din România. Adică singura incercare mai serioasa este cea facute de Re:fresh si de Standout, in rest nu prea ai pe ce să te bazezi. Sau nu stiu eu. Fiecare dintre paltforme are avantajele ei, iar campaniile pe bloguri au avut, in general, obiective imediate, cuantificabile. Faptul că există campanii pe bloguri de vreo 3 ani ne spune că ele sunt eficiente. Sau foarte ieftine. Sau ambele.

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

Adaugă reply - Piticu21

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.