Manual de brand cu tiraj de best-seller

Am tot amânat să scriu despre manualul de brand pe care îl face Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului. Urechiști cum le șade bine, ziariștii români au aruncat cifre și cuvinte care n-au chip și nume. Pentru că, în primul rând, manualul de brand nu-l face Udrea, nu-l face ministerul, ci el ar fi trebuit să fie făcut de către firma care a construit brandul. Ministerul probabil că-l tipărește și-l dă partenerilor, agențiilor de publicitate, tiparnițelor etc. Și abia aici apar cele două probleme.

1. Un manual de brand de doar 40 de pagini este o glumă. Cei care lucrează sau au lucrat în publicitate știu despre ce vorbesc. Nici măcar o napolitană produsă de o asociație familială nu are doar atâtea pagini în manualul de brand, dacă acesta este făcut de profesioniști și nu scris pe șervețele în pauza de masă.

2. 5.000 de exemplare? 2.000 în engleză și 3.000 în română? Păi ce e asta, frate? Carte de Dan Brown? Sunt 2.000 de agentii de publicitate din toată lumea care vor lucra cu MDRT pentru proiecte care conțin brandul de țară? Sunt 3.000 de entități românești care vor folosi frunza carpatină pe tipăriturile lor? Pensiunea lui nea Gigel din Moeciu de Jos, care-și face pliantele la xeroxul color al primăriei, are nevoie de manual de brand?
O corporație multinațională, cu resurse și bugete de publicitate mai mari decât MDRT, nu își distribuie manualul de brand prin direct mail. Agenția locală cu care lucrează are un exemplar sau două, la reprezentanța locală sunt vreo trei bucăți și cam atât. E treaba agenției să verifice respectarea manualului de către frunizori și e treaba brand managerului să verifice agenția. Dacă Toyota ar tipări 5.000 de manuale de brand, ar însemna că are de lucru în minim 500 de țări. Poate exagerez. 300.

În fine, nu e vorba nici de risipă, nici de bani aruncați aiurea. E vorba de lipsa de profesionalism. A jurnaliștilor, a responsabililor din minister, a pafariștilor în general. Probabi că dacă Udrea se va duce la Gaudeamus sâmbătă, 20 noiembrie, ar primi „Branding pe frontul de est” gratis, cu autograf de la autoare. Poate ar mai întelege ceva despre cuvinte precum brand, manual de brand și alte alea, care-i umplu gura de ceva vrem mai abitir decât lucruri pe care le cunoaște mai bine și care îi și plac mai mult.

2 comentarii

  1. Hai, ma, esti rau. Cum sa nu trebuiasca 5.000 de exemplare? Pai, nu tre’ sa primeasca fiecare primarie comunala cel putin un exemplar? E un comentariu rau-voitor, nenorocitule! :))

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

  2. da-i voie sa te contrazic: e vorba si de risipa, si de bani aruncati aiurea. iar lipsa de profesionalism costa al dracu de mult si, ca si prostia, doare, doar ca ii doare pe altii, nu pe cei in cauza…

    Răspunde

    Thumb up 0 Thumb down 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.